Met de bevolkingspiramide van de het CBS is goed na te gaan hoe de groei van het aantal 50-plussers de komende 20 jaar zal ontwikkelen. Onderstaand de piramide zoals die geldt voor 2005 en daaronder die van 2025. Zoek de verschillen.
Mobiliteit
Ruim 60% van de 50-plussers wil niet meer verhuizen. Bij 65-plussers is dat zelfs 85%. Moet er toch worden verhuisd, dan wil men het liefst in dezelfde buurt blijven wonen. Volgens een enquête van onderzoeksbureau USP voorzien veel senioren vooral problemen om een geschikte woning te vinden als ze lichamelijke problemen krijgen. Daarom vinden ze dat er alles aan moet worden gedaan om de huidige woning tegen die tijd aan te passen. Als dat onmogelijk is, vinden ze een woonzorgcomplex het beste alternatief.
Actief
Wat zeker vaststaat, is dat ouderen van nu actiever zijn dan ouderen van vroeger. Een ruime meerderheid van de ouderen tussen de 60 en 75 jaar is te kwalificeren als `actief`. Deze groep geniet nog volop van het leven, voelt zich nog lang niet oud, is actief op internet en doet aan eigenwoningbezit. Ongeveer eenderde van alle ouderen, de groep ouder dan 75 jaar, voldoet niet aan dit beeld. Bij deze ouderen beginnen vaak gezondheidsproblemen op te spelen. Deze groep is tevens veel spaarzamer dan andere ouderen. Wel hechten zij ook veel waarde aan hun zelfstandigheid.
Interesse
In de nieuwsbrief van het MKB staat dat de woonomgeving bepalend is voor de interesse van de senioren. De 50-plusser die in een verstedelijkt gebied woont, heeft meestal minder ruimte tot zijn beschikking. Bijna een kwart van hen heeft geen auto. Stedelingen boeken vaker een vlieg- of stedentrip vakantie. De stedeling doet minder schenkingen en is minder geneigd via internet een donatie te doen. Religie is vaak minder belangrijk. De 50-plusser die in weinig of geen stedelijk gebied woont, heeft vaak meer luxe in het huishouden, heeft vaker een caravan, volgt meer sport op televisie en heeft vaker een abonnement op een dagblad. Over het algemeen doneert de 50-plusser, of hij nu in de stad woont of erbuiten, veel aan goede doelen. De 50-plusser is maatschappelijk betrokken, leest veel themaboeken, kijkt meestal naar de publieke omroep en kent het belang van gezond eten. Verder heeft de 50-plusser veel culturele interesses en tal van hobby`s.
Typologieën
Intomart GfK onderzocht in opdracht van MediaPlus en Plus Magazine de seniorenmarkt. MediaPlus maakt binnen de groep ouderen onderscheid tussen een groot aantal verschillende segmenten en interesses. Zo zijn er volgens het onderzoek vijf typen ouderen (in dit onderzoek 45-plussers):
1. Oudere Jongeren: deze groep (18%) bestaat vooral uit mannen en is gemiddeld 52 jaar.
2. Golden Girls (18%) die gemiddeld 58 jaar zijn en een gemiddeld inkomen hebben
3. Eenzelvigen (25%, gemiddeld 62 jaar, zeeën van tijd waar niets mee gedaan wordt),
4. Wereldse Genieter (18%, 62 jaar, heel actief en veel te besteden)
5. Geranium Genieters (21%, 69 jaar, actief binnenshuis en sociaal).
Bovenstaande typologie moet als standaard dienen voor verder onderzoek. De uitkomsten van het eerste onderzoek met een nadruk op financiën en voeding wordt eind september 2005 gepresenteerd. Een van de conclusies is in ieder geval dat ouderen niet zo merkentrouw zijn als veel adverteerders denken.
Financiën
Ook voor financiële dienstverleners is de seniorenmarkt aantrekkelijk, alleen verschillen zij van mening over hoe zij ouderen moeten benaderen. Zo hanteert de ene dienstverlener de leeftijdscategorie 50+, terwijl de ander pas boven de 65 spreekt van een aparte doelgroep. Ze zijn het er evenwel over eens dat ouderen een lucratieve doelgroep zijn: in Nederland hebben 55-plussers meer dan de helft van het particuliere vermogen in handen. Sommige financiële dienstverleners bieden ouderen slechts extra service aan voor het vergemakkelijken van (dagelijkse) bankzaken, terwijl anderen juist een speciaal assortiment van producten en diensten bieden.
Actief
Wat zeker vaststaat, is dat ouderen van nu actiever zijn dan ouderen van vroeger. Een ruime meerderheid van de ouderen tussen de 60 en 75 jaar is te kwalificeren als `actief`. Deze groep geniet nog volop van het leven, voelt zich nog lang niet oud, is actief op internet en doet aan eigenwoningbezit. Ongeveer eenderde van alle ouderen, de groep ouder dan 75 jaar, voldoet niet aan dit beeld. Bij deze ouderen beginnen vaak gezondheidsproblemen op te spelen. Deze groep is tevens veel spaarzamer dan andere ouderen. Wel hechten zij ook veel waarde aan hun zelfstandigheid.
Bronnen: MKB Net, Marketing Tribune (19/2005), CBS.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten